Je bent hier > Home > Tips & Tricks > Wedstrijd_Warming_Up
Saturday 23 September 2017
> aanmelden
> registreren

> over ons
> contact    > sitemap    > nieuwsbrief
> zoeken
Partners
Tips & Tricks voor keepers en keeperstrainers
Wedstrijd Warming Up

Naast de vorige facetten is er ook nog de Wedstrijd Warming Up.
Het woord zegt het zelf, het gaat hier over de warming up voor de wedstrijd.
Uitgaande van deze definitie kunnen we dus stellen dat deze warming up volledig in het teken dient te staan van de wedstrijd.

Vele doelmannen beperken zich tot het uitvoeren van enkel oefeningen in de warming up, meestal ook tot diegenen die ze het liefst doen.

In onze benadering gaan we uit van volgend standpunt :

* Wedstrijd Warming Up
* Voorbereiding op de wedstrijd
* Inoefenen van alle wedstrijdfacetten
* Beheersen van alle wedstrijdsituaties
= Goede wedstrijd

Bij de Warming up is het belangrijk dat er een duidelijk patroon is.
Niet elke week zitten dezelfde jongens op de bank. De trainer en spelers dienen dus een goed beeld te hebben van hoe een Warming Up van de doelman eruit ziet.

Het is dus aangewezen om binnen de club deze standaard Warming Up met je trainers te delen. Indien iedereen hiervan op de hoogte is en je dit over gans de lijn toepast zijn er nooit vragen en weten spelers wat er van hen wordt verwacht.

Om de Warming Up zo veel mogelijk op de wedstrijd af te stemmen is het aangewezen om de Warming Up ook in het doel te doen. Afhankelijk van de staat van het veld en ev. andere omstandigheden kan je deze situaties ook nabootsen naast het doel. Toch prefereren we om de Warming Up in het doel te doen. De afstanden zullen dan ook beter kunnen worden ingeschat door de doelman. (Zeker op verplaatsing kan dit nuttig zijn.)

Laat de Warming Up ook door de tweede doelman doen, dit geeft hem ook het gevoel van erbij te horen (= van mentaal belang.) Begin ook tijdig aan de Warming Up. Zorg dat je voldoende tijd hebt om alle facetten in te oefenen. 45 Minuten voor de wedstrijdaanvang is geen overbodige luxe.

Wedstrijd Warming Up (WU):
- WU Start 45 minuten voor aanvang van wedstrijd
- 2de Doelman geeft WU
- WU altijd in doel (tenzij omstandigheden heel slecht)
- Alle categorien zelfde opwarming


1.Loop- en rek- en grondoefeningen:
- individueel lopen en rekken van verschillende spiergroepen + grondoefeningen (buikspieren)
Tijd : 8 minuten


2.Vangen van de bal:
- Frontaal in volley +/- 20 ballen
- Dropkicks frontaal en in schuin (ev. banaanvorm )
Tijd : 5 minuten


3.Vallen:
- Doelman 1 rolt de bal naar Doelman 2,
- Doelman 1 draait in en valt uit om getrapte bal van Doelman 2 te verwerken (6 ballen , links en rechts uitvoeren)
Tijd : 3 minuten


4.Rustfase:
- Inspelen van de bal met de voet, links en rechts
- Verwerken van terugspeelballen , gradatie (rustig, strak, aannemen en inspelen)
Tijd : 5 minuten


5.Zweven:
- Verwerken van bal door te zweven (halfhoogte) links en rechts 4 ballen , vanuit verschillende aangooihoeken.
Tijd : 3 minuten


6.Flankvoorzetten:
- Verwerken van flankvoorzetten uit verschillende posities
- Altijd met weerstand van speler
- Maximaal 4 posities per zijde
- Doelman kan spelhervatting starten door in te gooien, dropkicks, trap vanop grond, trap vanuit hand
Tijd : 4 minuten


7.Schieten op doel:
- Vanuit verschillende posities op doel schieten
- Dwingen tot het correct trappen binnen het kader (opgelegd 1ste hoek, verre hoek, andere)
- Altijd stoppen met een goede bal
Tijd : 4 minuten

8.En Tegen En situatie :
- Doelman 1 rolt bal in bij Doelman 2, lange controle door D2.
- Doelman 1 gaat uit en verwerkt bal zoals in 1 tegen 1 situatie.
- Armen gestrekt, rechte lijn.
- Oefening 2x links, 2x rechts
Tijd : 2 minuten



9.Binnen omkleden en mentaal voorbereiden op wedstrijd.

Totale tijd : 34 minuten


Share